Medische missers (column)

Gisternacht gooide een vandaal een oude plank in onze voortuin, de hortensia’s verwoestend. Je zou dat soort tuig vierendelen. Nou, ja tenminste een flink pak op z’n falie geven.
Dus toog ik naar de plaatselijke uitvalbasis van Hermandaddy met het verzoek om de schobbejak in de kraag, bij de nek ofwel bij de kladden te grijpen. De dienstdoende diender verklaarde dat dit weliswaar een ernstige zaak is, maar ook een bijzonder lastige, omdat om te beginnen de locatie van die kladden onbekend is. Ik opperde, dat een pak op de sodemieter ofwel de donder van de schavuit mij ook wel voldoende genoegdoening zou geven. Uiteindelijk werd ik naar huis gestuurd. Met een formulier en de opdracht om zo exact mogelijk en in drievoud de aanklacht te formuleren en de schade te inventariseren. Dat lukte me voor geen meter. Want ook moest in drievoud worden meegeleverd een Google-Earth luchtfoto op A4, voorzien van kadastrale gegevens. Volgens de diender diende met behulp van de formule s=t 2-t 1 x h 2-h 1 : 2 Ph x H + x 80 % op een bijlage de schade te worden geschat ( waarbij t 2=jaar en maand van de aangifte, t 1= jaar en maand van de aanschaf van het object, h 2= totale lengte van de bloemstelen voór de schade, h 1= totale lengte van de resterende bloemstelen, Ph= de zuurgraad van de bodem, H= de vochtigheidsgraad van de bodem, x 80 = de vervangingswaarde van de gehele plant).

Vervolgens ging ik te rade bij de medici van de familie. Al meteen werd duidelijk dat er in zekere zin sprake is van een medische misser. De voorlopige diagnose was dat hier een diepgaand terminologisch onderzoek nodig is. Vastgesteld werd alleen, dat de donder zich waarschijnlijk wat lager zou bevinden dan de sodemieter en de falie. En dat de lurven mogelijk hoger gesitueerd zijn dan de hurken. Voor het overige verklaarde neef John een promotie-proefschrift te zullen gaan schrijven over de relatie tussen deze nog onverkende, onverklaarde psycho-sociale begrippen en de medische fenomenologie. Om mijn goede wil te tonen printte ik alvast een afdruk van een digitale foto van de geruïneerde struik uit.. U snapt intussen zeker wel, dat de invulling van het politionele formulier rondom de hortensiaplant heel wat voeten in de aarde had. De invulling van het inkomstenbelastingformulier lijkt nu op een fluitje van een cent. Daar ga ik de volgende week dus maar eens aan beginnen, misschien.  Touché.

Geef een reactie

