DE DROOMCOLLECTIE

droomcollectie klein

Mijn eega beweert regelmatig publiekelijk dat ik zo’n baby-maagje heb omdat ik zo weinig eet. Voor een man dan. Blijkbaar is dat idee in haar achterhoofdje vastgezet uit nabeelden van broer en vader, schransend boven dampende, volgestapelde etensborden.

Laatst hadden we – als afsluiting van een vakantieperiode- een etentje in zo’n onbeperkt wok-restaurant. Er waren zó veel verschillende gerechten en alles smaakte mij zó goed, dat ik het er maar eens extra van nam. Tot en met driemaal toe toet én nog koffie met een jenevertje tot slot.

Ik barstte zowat uit mijn voegen. Die nacht kreeg ik alsmaar zware dromen. Nee, niet van Lucas Bols en Zoonen, maar over de glaasjes wijn die ik niet had genomen. Ik droomde zelfs over flessen wijn, wel vijftig stuks. Over een verzameling bijzonder oude, zeldzame en dus kostbare Franse wijnen. Op een mysterieuze manier werd die collectie alsmaar groter, maar de namen van al die exclusieve bewaarwijnen waren bij het ontwaken helaas verfloept. Daarom heb ik mijn wijn-encyclopedie maar eens opengeslagen. Stond er misschien een fles Chateau Rothschild ABC 1989 bij? Of een Bordeaux-superieur Chateau Fayau ABSC 1997? Of tien flessen Grand Cru St. Emilion AC 1986 van Chateau Lagrange de Lescure?

Nu zijn mijn betere helft en ik niet eens wijndrinkers. Daarom, de volgende keer als ik weer neiging krijg om zó veel te buffelen, neem ik dán maar eens een flinke slok wijn. Want misschien droom ik daarna wel van een fikse voorraad Franse cognac als welkome aanvulling op deze droomcollectie Franse bewaarwijnen. Touché.

Geef een reactie

