Gehoorgestoord ? (column)

GEHOORGESTOORD

Laatst was ik op een feestje. Een best kostbaar feestje met hapje, drankje, muzakje. Want voor de muzikale omlijsting was een disk-jockey ingehuurd. Zo’n vijftien vierkante meter had deze gast nodig voor zijn apparatuur met alle toeters en bellen eraan. Prominente plaatsen waren er voor joekels van speakers.

Nu ben ik van de oude stempel en had vroeger voor het dansgedoe een beetje geoefend met de wals, de quickstep, de passo-double en tango, de slow-fox enzovoort. Maar kom daar hedentendage eens om….lau loene. Met de bas in de box trillen je ingewanden nu mee met de nieuwerwetse zenuwslopende herrie. Dansen in tedere omarming met je danspartner is not-done. Daarentegen schijnt het de bedoeling te zijn dat één ieder geheel afzonderlijk rondstampt als een tomahawkzwaaiende indiaan. Mee-wriemelen is het devies. Iets anders doen is in deze tantaluskwelling zelfs onmogelijk. Een normaal gesprek voeren? Forget it. Dat kan pas weer enigermate op zo’n halve kilometer voorbij deze geluidsbarrière. Diverse lieden, die probeerden met mij een praatje te maken, hield ik ten einde raad maar een briefje voor met de tekst: IK VERSTA JE NIET.

Dát bespaarde me waarschijnlijk een zeer ernstige stembandbeschadiging. Ik heb nog wel geprobeerd om de DJ tot verstandiger gedachten te brengen ter eerbiediging van de grijze haren met het verzoek tot halvering van de decibellen en het tengehore brengen van liefelijke samendansmuziek, maar hij verstond me zeker niet. Ik vermoed dat deze knaap inmiddels behoorlijk gehoorgestoord is. Dát zou tenminste automatisch ook het hoge geluidspeil verklaren. Wel is er een groot voordeel verbonden aan zo’n lawaai-orgie: ook een volkomen vreemde kun je legitiem uiterst intiem benaderen tot op twee centimeter van een oorschelp. Want allen zó is nog communicatie mogelijk. TOUCHÉ

Geef een reactie

