waterlanders (column)

Ik heb grote moeite om te huilen. Vrouwen schijnen die eigenschap en capaciteit enorm te waarderen, dus lig ik niet zo goed in de markt. Ik geef het toe. Waar een vrouw gemakkelijk om jankt, daarbij blijven mijn oogjes droog.

Een voorbeeldje: zit ik lekker in onze beschutte achtertuin van het -al schrale – najaarszonnetje te genieten en daar hoor ik de buren. Zij huilt heftig. Ook hem hoor ik duidelijk sniffen. Te oordelen naar het gesprek gaat het om hun cavia, die is overleden. Ze gaan het diertje een laatste rustplaats geven onder hun seringenboom. Nou betaamt het een goede buur om in een dergelijk geval een blijk van medeleven te geven. Een condoleancekaart door de nabuurbus te duwen is uiteraard geen optie. Dus het leek me het beste om even zijdelings langs te wippen met een brede schouder om aan uit te huilen. Maar dan wel met enige compassie. Hoe nu?

Plotseling bedacht ik dat de traanklieren wel eens tot activiteit geprikkeld kunnen worden middels een doorgesneden ui. Zo bedacht, zo gedaan. Ik viste een flinke harde ui uit de wintervoorraad, ontvelde die en hakte de siepel in mootjes. Met de snippers verpakt in plasticxa0zakje begaf ik mij naar de buurtjes. Toen de buurvrouw betraand de deur opende, vroeg ik bezorgd wat er aan schortte. In de gang vertelde zij wat er aan de hand was. Even later vroeg ik of ik van het toilet gebruik mocht maken. Gauw opende ik het zakje ui-snippers en hield dat onder mijn ogen tot deze begonnen te prikken. En zodoende, met stromende tranen en toepasselijk snikkend betrad ik de woonkamer om als een volwaardig medemens mijn medeleven te kunnen betuigen.

De verhouding met onze buren kan nu niet meer stuk. Ook al was het voor het goede doel, ik voel me nu wel een beetje een bedrieger. Het is om te huilen. Touché.

Geef een reactie

