BIEDBOEK LWD2018

Friesland ( lees maar Leeuwarden ) wil in 2018 graag zijn: the CULTUREL CAPITAL of €UROP. Nu is het de intentie dat ditmaal de Friese bevolking actief bijdraagt in dit jaarlijkse culturele evenement. De bovenliggende bedoeling is natuurlijk, dat in 2018 van heinde ende verre zo’n 3 miljoen extra gasten op It Heitelân afkomen. Om de horecaffers en andere hoog-, midden- en laagstanders wat overgebleven eurootjes in het laatje te bezorgen.

De overheadkosten voor de bidbookmakers van de Liwwadder 2018-organisatie gaan voorlopig ver boven de baat uit. Eind mei moet het finaal verbeterde bidbook onder de neus van een internationale jury worden geschoven. Wat daar precies in zal staan en van hoeverre bijdragen pro-Fryslân vanuit de burgerij zijn aangereikt, is nog even in nevelen gehuld.

Wat wel duidelijk is, dat alle brûne skûtsjesilen moeten worden bijgezet om deze jury lekker te maken. Vandaar dat ik ook maar eens met zo’n biedboek kom aanzeilen en wel zonder enig zakelijk eigenbelang. Hierbij gaat het vanzelfsprekend wél om een heldere openheid in communicatie en participatie.

Ja, ik ben een open book: ik bied gewoon maar eens wat ongeremde creativiteit.

-Om te beginnen moeten de internationale gasten zich in Friesland thuis voelen. Qua slaapkamervermaak, inclusief TV zal dat wel gaan, zelfs in omgebouwde kantoren. Want de Fryske út-stjoeringen op Omrop Fryslân worden in 2018 uit-geschakeld en dan wordt er tot ver in de kleine uurtjes via dat kanaal een zeer ruime keus aan Engelstalige films vertoond. Duitse zenders zijn meestal moeiteloos ook nog wel bereikbaar en voor de rest is alles op de vaderlandse dwangbuis tóch al lang Engelstalig.

Maar ook dán is buiten de hotelkamers een zichtbaarheid van de Friese en Nederlandse taal klaarblijkelijk tóch wat teveel van het goede. Gelukkig zien we onze locale middenstanders NU al inspelen op taalkundig begrip van de te verwachten stroom anderstaligen. HULDE. Overal worden de gasten nu al met teksten als startpeople verleid tot aankopen in street-one, alwaar the house of shoes outdoorslaarzen in de sale heeft. Die firma SALE is trouwens alom en rondom aanwezig: ook bij men twenty, eighty eight, family shop, handyman, trends for kids, coach…..

En wat een supersale-plezier voor die Engels-snappende uitlanders om in trends for kids games te kunnen aanschaffen. Dat is tenminste up to date live & life. Om niet uit te vlakken: the vans off the wall met casual jeans naast fashion in style. Of: the pieces van specsavers naast the phone house en centre superstar. De rest van de Hollandstalige ( en de enkele Fryske) opschriften op de gevels worden verwijderd. En in de tussentijd krijgt al het winkel-personeel van de Friezen een snelcursus voor de kiezen om de Engelse, Franse of Duitse taal machtig te worden.

In de boekwinkels worden alle buitenlandstalige werken getoond die te vinden zijn. Ja, ja….taal en literatuur gaan in 2018 een grote rol spelen. Alle Friese literatuur wordt alsnog in het Engels vertaald. Om het internationale aspect van LWD 2018 te belichten wordt een keur van levende schrijvers en dode zeedichters uit binnen- en buitenland uit de cast gehaald om alsnog in geschrift iets te kunnen vertellen wat Friesland te bieden heeft op en rondom de Friese wateren. Want dat is beslist heel WAD. Houzee.

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s